چسب زدن به بینی بعد از عمل از جمله مهم ترین اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی است. زمانی که شما برای انجام جراحی بینی اقدام می کنید در همان جلسات اولیه نکاتی در زمینه آمادگی های قبل و مراقبت های بعد از جراحی بینی به شما ارائه خواهد شد. چسب زدن به بینی از مهم ترین نکاتی است که در لا به لای توضیحات پزشک به شما گفته می شود.

چسب زدن بینی عمل شده

اهمیت چسب زدن به بینی بعد از جراحی بینی

چسب زدن به بینی از دو جهت فایده دارد:

اولاً با توجه به این که تورم بعد از جراحی بینی یکی از عارضه های طبیعی و موقت آن است، این مسئله موجب می شود که نتیجه نهایی بعد از جراحی با تاخیر حاصل گردد.

به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که برای سرعت بخشیدن به روند کاهش تورم تا مدت زمانی از چسب های مخصوص بینی استفاده کنید. در واقع یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش مدت زمان بهبود تورم و مشاهده نتیجه نهایی جراحی بینی در کوتاه ترین زمان، چسب زدن به بینی بعد از عمل است.

دومین فایده بزرگی که می توان برای این اقدام بر شمرد این است که بعد از جراحی بینی نباید ضربه و آسیبی به نواحی تحت جراحی در ناحیه بینی وارد شود. کسانی که از جراحی بینی شما مطلع هستند می توانند با رعایت نکاتی احتمال وارد آمدن ضربه را کاهش دهند. برای مثال اطرافیانتان فاصله خود را با شما حفظ می کنند و در مسیر بهبودی زخم ها و محل جراحی شما را همراهی می کنند.

اما گاهاً در اجتماع و محیط های شلوغی که افراد در آن از جراحی بینیتان بی اطلاع هستند، بر حسب نا آگاهی ممکن است که با صورت شما برخورد کنند و به ناحیه بینیتان ضربه وارد شود. این نکته را زمانی می توانید تایید کنید که فضای اتوبوس، مترو و یا پاساژهای شلوغ و انبوه از جمعیت را تصور کنید.

به همین جهت زمانی که شما در محیط های اجتماعی از چسب بینی استفاده می کنید آن ها آگاه می شوند که شما بینی خود را عمل کرده اید و تلاش می کنند که آسیبی به شما وارد نشود.

نحوه چسب زدن به بینی چگونه است؟

به گفته بهترین جراح بینی در تهران، مراحل نصب چسب بر روی بینی بعد از جراحی به شرح زیر است:

  1. اولین مرحله از نصب چسب به بینی، پاکسازی صورت و نواحی اطراف بینی است. زیرا پس از چسب زدن امکان شستشوی صورت از بین می رود و احتمال این که آلودگی زیر آن اجتماع پیدا کند وجود دارد.
  2. برای پاکسازی صورت می توانید از پنبه و محلول های پاکسازی استفاده کنید.
  3. سپس شما دو قطعه چسب را برش می دهید. طول یکی از چسب ها باید بلند تر از دیگری باشد.
  4. قطعه ای از چسب های بریده شده را که بلند تر است را بردارید و به طور عمودی دور تا دور بینی نصب کنید. محل قرار گیری این چسب بالای سوراخ های بینی و پایین نوک بینی است. به نحوی که مانعی در مسیر تنفس شما نباشد و از طرفی نوک بینی را به سمت بالا هدایت کند.
  5. سپس قطعه دیگری از چسب را که کوتاه تر است به طور افقی روی پل بینی نصب کنید.
  6. در نهایت با دو انگشت و به آرامی چسب را ماساژ دهید تا به طور کامل به صورت بچسبد.

چه مدت بعد از جراحی بینی باید چسب بر روی بینی قرار گیرد؟

بسیاری از افراد علی رغم این که از فواید چسب زدن به بینی آگاهند اما حس چندان خوبی نسبت به آن ندارند. به همین دلیل دائماً از پزشک شان می پرسند که چه مدت لازم است که به بینی چسب بزنند؟

واقعیت این است که افراد مختلف شرایط متفاوتی را بعد از جراحی بینی تجربه می کنند و این مدت زمان برای افراد مختلف متغیر است. برای مثال افرادی که جراحی بینی گوشتی انجام می دهند، برای این که مدت زمان لازم برای کاهش تورم در این نوع بینی زیاد است، باید چند ماه بیشتر از افرادی که عمل بینی استخوانی انجام می دهند، به بینیشان چسب بزنند.

شاید برایتان جالب باشد که افرادی که بینی های استخوانی دارند، شاید نهایتاً دو ماه الی چهار ماه نصب چسب به بینی می تواند برایشان راهگشا و کارساز باشد. این در حالی است که شاید افراد با بینی های گوشتی نیاز داشته باشند که برای شش ماه تا یک سال بعد از جراحی رینوپلاستی به بینی خود چسب بزنند.

در این مقاله دو پرسش مهم یعنی «چرا به بینی چسب بزنیم» و همچنین «نحوه چسب زدن به بینی» را پاسخ گفتیم. به علاوه این که در بخشی مجزا به مدت زمان باقی ماندن چسب روی بینی پرداختیم.

توصیه می شود در صورتی که این مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده است آن را با دوستان و کسانی که فکر می کنید مطالب مقاله برای آن ها مفید خواهد بود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *