تیغه بینی، بینی را به دو نیم تقسیم می کند. در صورت انحراف تیغه بینی، مشکلات مختلفی از جمله انسداد مزمن بینی، دشواری در تنفس یا خروپف می تواند رخ دهد. این شکایات به قدری شایع است که سپتوپلاستی بیشترین عمل گوش و حلق و بینی در بزرگسالان است.

سپتوپلاستی روش معمول ترمیم سپتوم انحرافی است. در طی سپتوپلاستی تیغه بینی شما صاف شده و در مرکز بینی قرار می گیرد. این ممکن است جراح شما را مجبور کند قبل از قرار دادن مجدد تیغه بینی در موقعیت مناسب، قسمت هایی از تیغه بینی شما را برش دهد و از بین برد.

عمل زیبایی بینی
جراحی زیبایی بینی
رینوپلاستی

تشخیص انحراف تیغه بینی

در طول ویزیت، جراح بینی از شما در مورد علائمی که ممکن است داشته باشید، سوال می کند.

برای معاینه قسمت داخلی بینی شما، پزشک از یک نور شدید و ابزاری استفاده می کند که برای باز کردن سوراخ های بینی شما طراحی شده است. گاهی اوقات پزشک با فاصله زیاد لوله ای شکل و یک نور شدید در نوک آن، فاصله دورتر از بینی شما را بررسی می کند. همچنین ممکن است پزشک قبل و بعد از استفاده از اسپری ضد احتقان به بافت های بینی شما نگاه کند.

بر اساس این معاینه، او می تواند یک تیغه بینی انحرافی را تشخیص داده و وضعیت جدی شما را تشخیص دهد.

درمان علائم اولیه انحراف بینی

درمان اولیه تیغه انحرافی ممکن است در جهت درمان علائم شما باشد. پزشک شما ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

مواد ضد احتقان

ضد احتقان ها داروهایی هستند که تورم بافت بینی را کاهش می دهند و به باز ماندن مجاری تنفسی در دو طرف بینی کمک می کنند. ضد احتقان ها به صورت قرص یا اسپری بینی در دسترس هستند. اما از اسپری های بینی با احتیاط استفاده کنید. استفاده مکرر و مداوم می تواند باعث ایجاد وابستگی شود و باعث شود پس از قطع استفاده از آنها علائم بدتر شوند.

ضد احتقان های خوراکی اثر تحریک کنندگی دارند و ممکن است باعث عصبی شدن و همچنین افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که به جلوگیری از علائم آلرژی، از جمله گرفتگی بینی یا آبریزش بینی کمک می کنند. همچنین گاهی اوقات می توانند در شرایط غیر آلرژیک مانند مواردی که با سرماخوردگی اتفاق می افتد، کمک کنند. برخی از آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی می شوند و می توانند توانایی شما را در انجام کارهایی که به هماهنگی بدن مانند رانندگی نیاز دارد، تحت تأثیر قرار دهند.

اسپری های استروئیدی بینی

اسپری های تجویز شده کورتیکواستروئید بینی می توانند تورم در مجرای بینی شما را کاهش دهند و به تخلیه کمک کنند. معمولاً از یک تا سه هفته طول می کشد تا اسپری های استروئیدی به حداکثر اثر خود برسند، بنابراین مهم است که در استفاده از آنها از به دستورالعمل های پزشک عمل کنید.

*داروها فقط غشای مخاطی متورم را درمان می کنند و تیغه انحرافی را اصلاح نمی کنند.

ظاهر بینی شما تغییر می ‌کند

در برخی موارد، جراحی برای تغییر شکل بینی (جراحی زیبایی بینی) همزمان با عمل سپتوپلاستی انجام می شود. جراحی بینی شامل اصلاح استخوان و غضروف بینی برای تغییر شکل یا اندازه آن یا هر دو است.

انحراف بینی

آماده شدن برای اولین ویزیت جراحی انحراف بینی

احتمالاً با مراجعه به پزشک خانوادگی یا یک پزشک عمومی کار خود را شروع خواهید کرد. با این حال، در برخی موارد که برای تنظیم وقت ملاقات می کنید، ممکن است مستقیماً به یک متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده شوید.

وقت ملاقات شما با پزشک محدود است، بنابراین آماده شدن برای سوالات دکتر از شما و همچنین ایجاد لیستی از سوالات از پزشک می تواند به شما کمک کند تا از وقت مشترکتان نهایت استفاده را ببرید.

برخی از سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد

در مورد انحراف بینی و عوارض ناشی از آن، برخی از سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد شامل موارد زیر است:

برخی از سوالات اساسی که می توانید از پزشک خود بپرسید

سوالات متداول جراحی انحراف بینی

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/deviated-septum/diagnosis-treatment/drc-20351716#:~:text=Septoplasty%20is%20the%20usual%20way,them%20in%20the%20proper%20position.

https://www.radboudumc.nl/en/news/2019/surgery-to-straighten-a-deviated-septum-improves-quality-of-life

https://nyulangone.org/conditions/deviated-septum/support

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17779-septoplasty

https://www.medicinenet.com/nasal_airway_surgery/article.htm

https://www.e-ceo.org/m/journal/view.php?number=586

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *