داروهای کورتون که به اسم گلوکوکورتیکوئیدها یا استروئیدها نیز شناخته می شوند، دارای کاربردهای مختلفی هستند. در قدیم برای درمان درد مفاصل از کورتون ها استفاده می شد و از این دارو به عنوان داروی معجزه گر در درمان درد آرتروز نام برده اند. کورتون ها از جمله داروهایی هستند که اگر دستورالعمل مصرف آن ها به طور صحیح انجام شود، برای درمان دردهای مختلفی موثر هستند. ولی استفاده بی مورد و نادرست از آن باعث ایجاد عوارض شدید می شود. تزریق کورتون بعد از جراحی بینی اقدامی موثر است و معمولا توسط شخص جراح بینی انجام می شود.

جراحی بینی تزریق کورتون

کورتون چیست؟

کورتون ماده ای است که در بدن توسط غده ی فوق کلیه ساخته می شود، استفاده از این دارو در درمان بیماری های خود ایمنی و حساسیت ها کاربرد فراوانی دارد. عملکرد کورتون ها در بدن به گونه ای است که در سیستم ایمنی بدن حضور پیدا می کنند و مانع از تولید موادی از جمله پروستاگلاندین ها می شوند.

پروستاگلاندین ها باعث ایجاد حساسیت و التهاب در بدن می شوند و مانع از فعالیت صحیح گلبول های سفید خون برای مبارزه با میکروارگانیسم ها می شوند، این مواد باعث ایجاد مشکل در عملکرد سیستم دفاعی بدن می شوند که اختلال در سیستم دفاعی بدن، عفونت بدن را افزایش می دهد.

علاوه بر فواید درمانی این ماده، تزریق کورتون بعد از جراحی بینی بسیار رایج است و به بهبودی هر چه سریع تر فرو رفتگی ها و تورم بینی افراد بعد از عمل کمک شایانی می کند. جراح بینی در صورتی که شما از شرایط خاصی برخوردار باشید، به شما انجام اقدام تزریق کورتون را توصیه خواهد کرد.

تزریق کورتون و جراحی بینی

از مهم ترین عوارضی که برای جراحی زیبایی بینی در نظر می گیریم، می توان به ورم بینی بعد از عمل اشاره کرد. این عارضه معمولا در برخی از افراد که دارای بینی های گوشتی هستند، برای مدت طولانی تری وجود خواهد داشت.

وجود تورم بعد از جراحی زیبایی بینی یک امر طبیعی است و داشتن ورم در مدت معینی نشان از بهبودی روند درمان دارد. با این حال برخی از افراد فکر می کنند که ورم بینی بعد از عمل باید در کم ترین زمان ممکن کاهش پیدا کند و حتما جراح از اقدام تزریق کورتون برای کاهش آن بهره بگیرد.

باید به این نکته توجه داشت که تزریق کورتون در جهت کاهش ورم و همچنین بهبودی سریع تر بینی بعد از عمل مفید است اما باید با صلاحدید جراح بینی انجام شود. جراح تشخیص می دهد چه کیس هایی بعد از عمل بینی به تزریق کورتون احتیاج دارند.

زیرا استفاده بی مورد از کورتون باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری می شود. ورم بینی در افرادی که بینی های گوشتی با پوستی ضخیم دارند، طبیعی است چون پوست ضخیم بعد از برش و بخیه زدن، نسبت به پوست نازک، زخمی بزرگ تر تشکیل می دهد و بهبودی آن دیرتر انجام می شود.

عوارض تزریق بی مورد کورتون به بینی

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی بنا به دلایلی که گفتیم از جمله عوارض آن نباید به طور خودسرانه انجام شود و باید پزشک بعد از عمل با تجربه برای انجام یا عدم انجام این اقدام تصمیم بگیرد.

در برخی موارد ممکن است مشکل بینی تنها با تزریق کورتون برطرف نشود. در این موارد، اگر نارضایتی بیمار از ظاهر بینی خود همچنان وجود داشته باشد، انجام جراحی ترمیم بینی در برنامه قرار خواهد گرفت.

با بسته شدن برش های جراحی بینی، به مرور زمان یک اسکار یا پوست جدید در محل برش ها به وجود می آید که باعث ورم بینی می شود. هر چه پوست فردی که جراحی بینی انجام داده ضخیم تر باشد، میزان ورم بینی بیشتر است و دیرتر بهبود پیدا می کند.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی، باعث کاهش ورم بینی می شود. به طور معمول، ورم بینی ممکن است بعد از یک سال به طور کامل از بین برود. برخی از افراد فکر می کنند که استفاده از کورتون برای فرم دهی بینی بعد از عمل لازم است. در صورتی که این تفکر درستی نیست و این اقدام ترمیمی برای همه توصیه نخواهد شد.

عوارض تزریق کورتون بینی توسط فرد غیر متخصص

تزریق کورتون باید حتما توسط جراح بینی انجام شود. اگر مقدار کورتون تزریق شده زیاد باشد، پوست به شدت نازک می شود و رگ های خونی از داخل پوست نمایان می شوند. بهترین جراح بینی کسی است که در صورتی که فرد واقعا به انجام تزریق کورتون نیازی نداشت، این اقدام را به او پیشنهاد نکند.

علاوه بر این مورد، تزریق یا مصرف بیش از حد کورتون، می تواند در ایجاد زخم های معده، آب مروارید، پوکی استخوان افراد و غیره نقش داشته باشد،

همچنین اگر کورتون به طور صحیح تزریق نشود، ممکن است باعث از بین رفتن بافت مفید پوست شود و یک گودی عمیق را نیز در پوست ایجاد نماید،

بنابراین افراد باید به این نکته ها توجه کنند که تزریق کورتون، میزان آن و جایگاه تزریق باید به تشخیص جراح شما انجام شود تا بتواند برای بهبودی ورم بینی شما مفید واقع شده و شما را گرفتار مشکلات بدی نکند.

خلاصه این مطلب

همه اشخاصی که بینی خود را عمل می کنند، در صورتی که تورم بینی‌شان برای مدت زیادی وجود داشت و کاهش پیدا نکرد، حتما باید با پزشک جراح خود مشورت نمایند. معمولا افرادی که جراحی بینی استخوانی انجام می دهند، به دلیل نازک بودن پوست روی بینی، نیاز مبرمی به تزریق کورتون بینی نخواهند داشت.

این افراد باید توجه داشته باشند که اگر جراح تزریق کورتون بینی را لازم دانست، تحت هیچ شرایطی برای کاهش ورم بینی خود به صورت خودسرانه از داروهای کورتون چه به صورت خوراکی و چه تزریقی استفاده نکنند.

چرا که عوارضی که ممکن است ایجاد شود، جبران ناپذیر خواهد بود. به طور خلاصه کورتون از جمله داروهایی است که اگر به طور صحیح و به موقع استفاده شود، مفید واقع خواهد شد ولی استفاده بیش از حد و خودسرانه آن عوارض مهمی را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *