اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش یکی از انواع جراحی های زیبایی است و هدف آن بهبود  فرم گوش ها می‌ باشد. در حین انجام اتوپلاستی، جراح زیبایی صورت اندازه ­ی گوش ­ها، موقعیت آن ها و شکل گوش ها را تنظیم می کند. برخی از افراد برای اصلاح ناهنجاری های ساختاری گوش خود تمایل به انجام جراحی زیبایی گوش دارند. برخی دیگر نیز به علت فاصله­ ی بیش از حد گوش های خود با سر، قصد انجام جراحی دارند زیرا از ظاهر گوش ها در این حالت راضی نیستند. در این مقاله از وبسایت دکتر مهدخت سادات معنوی، جراح زیبایی بینی و صورت همه چیز درباره عمل زیبایی گوش را بخوانید.

جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا جراحی گوش چیست؟

اتوپلاستی یا Otoplasty به اسم جراحی زیبایی گوش نیز شناخته می­ شود و هدف جراح زیبایی گوش نیز اصلاح بخش در معرض دید گوش خارجی یا لاله­ ی گوش است. لاله­ ی گوش غضروف و چربی را به شکل یک پارچه کنار هم نگه دارد و در دوران جنینی قبل از این که با پوست پوشیده شود شروع به شکل گیری می ­کند. رشد این ناحیه پس از تولد نیز ادامه پیدا می­ کند.

انواع جراحی زیبایی گوش

زمانی که لاله­ ی گوش به شکل مناسبی رشد نکند، برای اصلاح شکل و ساختار آن به انجام اتوپلاستی یا جراحی گوش نیاز است. چندین نوع شیوه و تکنیک جراحی زیبایی گوش وجود دارد:

Ear augmentation

برخی افراد گوش های کوچکی دارند یا گوش های آن ها به حد کافی رشد نکرده اند. در این موارد افراد برای افزایش اندازه­ ی گوش ها و متناسب ساختن آن ها با چهره‌ ی خود جراحی زیبایی گوش را انتخاب می ­کنند تا اندازه ­ی گوش بزرگ تر شود.

Ear pinning

این نوع جراحی شامل نزدیک تر ساختن ساختار گوش ها به سر است. این جراحی مخصوص افرادی است که گوش های بیرون زده دارند.

Ear reduction

ماکروشیا نوعی اختلال است که در آن، گوش های فرد از حد نرمال بزرگ تر هستند. افرادی که دارای این مشکل هستند ترجیح می ­دهند برای کاهش اندازه ­ی گوش های خود اتوپلاستی یا جراحی گوش انجام دهند.

کاندیداهای انجام جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش به طور معمول برای کسانی انجام می ­شود که شرایط زیر را دارند:

علاوه بر این برخی افراد در گذشته اتوپلاستی یا جراحی گوش داشته اند اما از نتایج جراحی راضی نیستند. به همین دلیل ممکن است نیاز به انجام جراحی مجدد وجود داشته باشد.

بهترین کاندیداهای اتوپلاستی

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند بهترین کاندیدای اتوپلاستی هستند:

اقدامات لازم قبل از جراحی زیبایی گوش

یک سری اقدامات وجود دارند که انجام آن ها قبل از گرفتن تصمیم قطعی برای انجام اتوپلاستی لازم است و در صورتی که شما این اقدامات را نادیده بگیرید، احتمال بروز مشکلاتی نظیر نارضایتی از نتیجه جراحی گوش وجود دارد. به گفته دکتر مهدخت معنوی مهم ترین کارهایی که قبل از جراحی زیبایی گوش باید انجام شوند، عبارتند از:

مشاوره

در این مرحله سعی کنید جراحی را انتخاب کنید که در این زمینه تجربه‌ ی کافی را داشته باشد. قبل از انجام جراحی باید با پزشک خود جلسه‌ ی مشاوره داشته باشید.

بررسی تاریخچه‌ ی پزشکی

در ارتباط با داروهایی که در گذشته و حال حاضر مصرف می‌ کنید باید به پزشک گزارش دهید و از سابقه‌ ی جراحی ‌های قبلی نیز سوالاتی پرسیده خواهد شد.

معاینه

در این بخش پزشک اندازه و فرم گوش شما را ارزیابی کرده و احتمالا از آن ‌ها عکس ‌برداری می ‌شود. عکس برداری از گوش ها قبل از اتوپلاستی برای ثبت حالت گوش ها قبل از انجام جراحی است و مرحله بسیار مهمی در نظر گرفته می شود.

گفت ‌و ‌گو

در این بخش در ارتباط با مراحل جراحی، مراقبت‌ های پس از آن و هزینه ‌ی جراحی صحبت می ‌شود. خطرات و عوارض احتمالی برای فرد بازگویی می‌ گردد. انتظارات خود را از جراحی با پزشک در میان بگذارید.

مراحل انجام جراحی زیبایی گوش

بسته به پیچیدگی جراحی ممکن است بین یک تا سه ساعت زمان نیاز باشد و معمولا عمل اتوپلاستی یا جراحی گوش سرپایی صورت می ‌گیرد. افراد بزرگسال یا کودکان بزرگ تر معمولا بی ‌حسی موضعی همراه با آرام ‌بخش دریافت می‌ کنند. برای برخی دیگر از افراد و کودکان بیهوشی عمومی نیز ممکن است انجام شود.

تکنیک انتخابی جراح در این بخش بستگی به شرایط فرد دارد. اما به شکل کلی می ‌توان گفت که اتوپلاستی شامل موارد زیر است:

مراقبت های بعد از اتوپلاستی

بعد از جراحی باید مراقبت های بعد از اتوپلاستی را با توجه به توصیه ‌های پزشک جدی بگیرید. روی گوش ها پس از اتوپلاستی یا جراحی گوش بانداژ قرار داده می ‌شود. علاوه بر این که بانداژ گوش را تمیز و خشک نگه می ‌دارید، باید موارد زیر را هم رعایت کنید:

عوارض جراحی زیبایی گوش

عوارض اتوپلاستی

مشابه هر عمل جراحی دیگری، اتوپلاستی نیز ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد. این عوارض می ‌توانند شامل موارد زیر باشند:

آیا هزینه جراحی گوش توسط بیمه‌ ها پوشش داده می‌ شود؟

در کشورهای دیگر هزینه ‌ی انجام اتوپلاستی گوش حدود ۳۰۰۰ دلار می‌ باشد اما در کشور ما بسته به این که در تهران و یا در شهرهای کوچک ‌تر جراحی انجام شود، حدود هزینه جراحی گوش متفاوت است. طبق نرخ دستمزد هر جراح و شیوه‌ی جراحی و تکنیک مورد استفاده نیز هزینه‌ ی مصوب کمتر یا بیشتر خواهد شد.

با این حال از آن جا که اتوپلاستی یا جراحی گوش جز عمل های زیبایی محسوب می ‌شود شامل بیمه نخواهد بود. در مواردی که مشکل پزشکی وجود داشته باشد ممکن است بیمه هزینه‌ ی جراحی گوش را متقبل گردد.

منبع: Www.healthline.com/otoplasty

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *